REGULAMIN CMENTARZA RZYMSKOKATOLICKIEJ PARAFII PW. NMP SZKAPLERZNEJ W DĄBROWIE TARNOWSKIEJ
Wszystkich nawiedzających ten Cmentarz, korzystających z niego, a także wykonujących na jego terenie prace, zobowiązuje się i uprasza o zastosowanie się do niżej podanych postanowień:
Cmentarz w Dąbrowie Tarnowskiej jest własnością Rzymskokatolickiej Parafii pw. NMP Szkaplerznej i jest przeznaczony dla parafian oraz osób, które wyrażą wolę pochowania na nim z poszanowaniem jego charakteru.
Zarządcą Cmentarza jest Ksiądz Proboszcz. W praktycznym zarządzaniu cmentarzem proboszcza reprezentuje wyznaczony administrator.
Wszelkie formalności związane z funkcjonowaniem Cmentarza i organizacją pogrzebów dopełnia się w kancelarii parafialnej, po przedstawieniu przez uprawnioną osobę tytułu prawnego do dysponowania grobem zgodnym z treścią deklaracji zarejestrowanej w komputerowym systemie administracji cmentarza.
Cmentarz jest miejscem wiecznego spoczynku zmarłych i modlitwy za nich, dlatego przebywający na Cmentarzu zobowiązani są do zachowania ciszy, powagi oraz szacunku należnego zmarłym i tym, którzy przeżywają żałobę.
Na terenie Cmentarza zabrania się ;
- Zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca
- Zaśmiecania terenu, w tym wyrzucania śmieci poza miejscami do tego wyznaczonymi
- Picia alkoholu i przebywania w stanie nietrzeźwym
- Palenia papierosów
- Wprowadzania psów
- Niszczenia infrastruktury cmentarza
- Samowolnego wykonywania prac remontowo – budowlanych
- Rozklejania reklam i ogłoszeń
- Prowadzenia działalności handlowej
- Niszczenia cudzej własności
- Wykonywania czynności, które naruszają porządek i sakralny charakter tego miejsca.
Parafia nie ponosi odpowiedzialności za szkody na grobach powstałe wskutek działania sił przyrody, czynników atmosferycznych, działań firm świadczących usługi pogrzebowe i kamieniarskie a także za kradzieże lub akty wandalizmu.
Ubezpieczenia grobów i pomników mogą dokonywać indywidualnie właściciele i opiekunowie grobów.
Każdy grób powinien mieć dysponenta\ opiekuna, czyli osobę decydującą w sprawach dotyczących jego użytkowania .
Deklarację dysponenta grobu należy złożyć w kancelarii parafialnej. Uznaje się że decyzje dysponenta grobu są podejmowane za wiedzą i są akceptowane przez rodzinę osób pochowanych w grobie.
Osoby składające przed Administratorem Cmentarza oświadczenia ponoszą całkowitą odpowiedzialność za ich treść.
W przypadku ujawnienia nieprawdziwych informacji zawartych w oświadczeniu złożonym przez dysponenta grobu, oświadczenie uważa się za nieważne.
W przypadku śmierci dysponenta grobu, prawo do dysponowania grobem przechodzi na osobę która go pochowała lub na inną osobę posiadającą orzeczenie sądowe uprawniające ją do dysponowania grobem.
Opiekun \ dysponent grobu jest zobowiązany do dokonywania opłat przypisanych do danego grobu w wysokościach i terminach wyznaczonych przez Administrację Cmentarza.
Należy uzyskać zgodę Administratora Cmentarza na wykonywanie następujących czynności na Cmentarzu:
– organizacja pogrzebu, ekshumacji i przenoszenia szczątków osób pochowanych
– prace remontowo – budowlane kamieniarsko – brukarskie
– sadzenie lub usuwanie drzew lub krzewów
– montaż ławek przy grobowcach i pomnikach
Wykonawcy usług pogrzebowych i cmentarnych zobowiązani są:
zachowania powagi miejsca, przestrzegania przepisów prawa w zakresie świadczonych usług i Regulaminu Cmentarza.
– posiadania zarejestrowanej działalności gospodarczej i polisy OC
– prace remontowo – budowlane nie mogą być wykonywane w niedzielę i święta kościelne i państwowe a także podczas trwania pogrzebów.
– prace i czynności wykonywane bez zezwolenia będą uważane za nielegalne a osoby które je wykonały będą zobowiązane do ich rozbiórki.
Środki uzyskane z wpłat dokonanych przez opiekunów grobów, będą przeznaczone na:
– Utrzymanie porządku na cmentarzu, tj. koszenie, sprzątanie, odśnieżanie alejek głównych.
– Wykonanie alejek głównych między sektorami cmentarza
– obsługa i utrzymanie kaplicy cmentarnej
– remont i przebudowa ogrodzenia
– pielęgnacja i wycinka drzew
– remont i utrzymanie toalety oraz punktów poboru wody
– segregacja i wywóz śmieci
– wykonanie oświetlenia cmentarza i koszty jego użytkowania
– bieżące naprawy infrastruktury cmentarza
– Wykonanie oraz aktualizacja cyfrowej inwentaryzacji cmentarza
– Otwieranie i zamykanie cmentarza
Ponadto zastrzega się:
– parafia nie wykonuje koszenia i sprzątania traw oraz chwastów pomiędzy grobowcami
– koszty związane z obsługą pogrzebów nie wchodzą w zakres administracji cmentarza
od 1 stycznia 2024 roku ofiara placowa złożona przy wykupie miejsca pod piwnice lub grobowiec jest ważna przez okres 20 lat i będzie wymagane jej odnowienie po upływie wspomnianego terminu.
W sprawach, których nie reguluje niniejszy Regulamin zastosowanie mają:
- regulamin diecezjalny Biskupa Tarnowskiego ( po jego ukazaniu się )
- ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych ( tekst jedn. – Dz. U. Z 2011 r. Nr 118, poz. 687 z późn. zm.)
- Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską, podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r.( Dz.U.1998 Nr 51, poz,318 )
- oraz inne przepisy prawa polskiego.
Regulamin obowiązuje od dnia 1 stycznia 2024 roku .